Centrum Kultury Gminy Dębowiec

a A A+
(2012-05-28 10:05:29)

Wędrując dolinami i górami

W myśl podjętej akcji przez Gminny Ośrodek Kultury, propagującej zdrowy styl życia, w sobotę 26 maja, zorganizowano wycieczkę górską do Brennej. Celem naszej wycieczki było zdobycie szczytu Kotarza oraz Grabowej. Zebrani uczestnicy w sobotni poranek, na wycieczkę wyruszyli spod Szkoły Podstawowej w Dębowcu. Po przybyciu na miejsce, nasze samochody ulokowaliśmy w malowniczej dolinie Hołcyny, skąd pod przewodnictwem pana Przemysława Żebroka, podążaliśmy w kierunku szczytu, idąc niebieskim szlakiem. Podejście na Kotarz stanowiło najcięższą próbę wytrzymałości dla każdego uczestnika. Jednak nasz trud i wysiłek, został wynagrodzony dookolną panoramą, jaką mogliśmy podziwiać z Hali Jaworowej, ulokowanej tuż pod samym szczytem. Niegdyś Hala ta była częścią dawnego kompleksu wypasowego, zwanego Kotarzem, będącej zarazem, jedną z największych ośrodków szałaśniczych w Brennej. Jak można dowiedzieć się z przewodników, pierwsze szałasy funkcjonowały już w XVII wieku, aż do lat 60 – tych XX wieku. Dzięki słonecznej pogodzie, mogliśmy podziwiać pasmo Stożka i Czantorii, a także Beskid Śląsko – Morawski z jego najwyższym szczytem – Łysą Górą (1324 m n.p.m.). Po długo wyczekiwany odpoczynku, ruszyliśmy w kierunku szczytu, by po niespełna 20 minutach zdobyć cel naszej wycieczki, czyli Kotarz (985 m n.p.m.). Choć nie jest to najwyższa góra w okolicy, to jednak watro zatrzymać się na niej, by przez chwilę móc zobaczyć wznoszące się po drugiej stronie doliny Żylicy, pasmo Baraniogórskie z jego najwyższym szczytem – Skrzycznem (1257 m n.p.m.).

Następnie ruszyliśmy w kierunku Przełęczy Salmopolskiej, nazywanej, także jako „Biały Krzyż” od stojącego drewnianego, bielonego krzyża z Bożą Męką. Po dłużej przerwie na gorąca kawę
i herbatę,  udaliśmy się w drogę powrotną czarnym, a następnie czerwonym szlakiem spacerowym, schodząc do Brennej przez Grabową, mijając po drodze już nieczynną „Chatę Grabową”. Nasza szesnastoosobowa grupa dotarła na parking  o godzinie 15:00, po czym wszyscy razem wstąpiliśmy do parku linowego, z którego w głównej mierze korzystały dzieci oraz młodzież gimnazjalna. Już teraz z tego miejsca zachęcamy wszystkich mieszkańców gminy do czynnego udziału w naszych wycieczkach i imprezach promujących zdrowy styl życia!